Followers

Google+ Followers

Translate

Saturday, July 7, 2012

aku menyimpan la sebab aku nak beli

Sangat terasa hati bila orang duk menghimpit dengan ayat penyataan bahawa adik beradik dua orang, minta apa pun makayah bagi. Bapak orang kaya minta apa pun dapat. Silap la wei !!! Aku bukan jenis macam tu ok. Yang kaya tu makayah aku tapi bukan aku. Dari kecik mak memang ajar aku menabung. Kalau nak beli sesuatu tu kumpul duit sendiri. Ingat lagi kalau nak beli majalah 'kawan' zaman aku tu dulu siap kongsi duit belanje sekolah dengan adik.


Pernah aku simpan 50 sen tiap hari, entah berapa lama untuk aku beli basikal baru. Aku siap bawa tabung penuh syiling tuk aku beli beskal tu kat carefour johor kalau tak silap aku. Bila kat kaunter mak yang bayakan. Sampai kat umah kira syiling cuma ada seratus lbh je. Mak kata tak apa,bagi bape yang ada je. Masa tu aku tingkatan 3.

Bagi aku la, kalau dah minat tu korang akan sanggup berusaha macam mana sekali pun. Tapi bukanlah sampai mencuri. DSLR yg aku ada tu memanglah ayah yang belikan. Takkan lah korang sebagai anak nak menolak, sanggup ke kecikkan hati makayah. Termasuklah hp samsung yang aku pakai sekarang ni. Hadiah bufday aku. Walaupun dah sebulan aku dapat, tapi aku tak guna sebab aku rasa aku tak layak. Mahal sangat. Sampailah ditegur tak suka hp tu ke sebab tu tak nak guna. Kalau kita hargai pemberian orang kita harus gunakan supaya orang tu tahu bahawa apa yang diberi itu digunakan. Bagi aku biar rosak diguna dari rosak tersimpan.

Laptop secondhand yang aku baru beli dari mudah.com ni pun hasil usha simpanan aku selama ni. Kalau dah 4 5 bulan keje tak kan 2K ko tak boleh kumpul. Logikkan kalu korang tahu apa korang nak dan korang buat belanjawan sendiri. Tapi mungkin untungnya aku ni jenis tak guna makeup. Stress aku bila orang kata aku mintak duit mak ayah aku beli itu ini. Suka hati makayah aku la kot nak belikan apa-apa. Aku amek je tapi kalau nak minta tu bukan jenis aku la.

Aku ni jenis minat kamera, so aku dah ada beberapa buah. Semua aku beli sendiri kecuali DSLR D90. Aku ada kamera KODAK pakai bateri AAA tu, pakai filem tu, beli guna duit masjid bagi cemerlang UPSR. Lepas sekolah aku keje 5 bulan, beli lagi kamera compact digital jenama Olmypus siap bateri tambahan dengan harga dekat seribu enam ratus. Rasa hebat sangat masa tu sebab swep pakai debit kad maybank aku lagi. Beli kat Angsana Johor tahun 2005. Tapi zaman sekarang ratus pun dah boleh dapat. Masa belajar kat u aku beli lagi seketul kamere SLR Canon yang pakai filem. Tapi sayangnya kamera tu lens dia rosak la sekarang. Ada funges. So start menabung untuk beli DSLR. Target dalam masa 4 tahun. Tapi dah 4 tahun aku dapat simpan seribu setengah je. Sebab kemaruk nak berkamera aku beli je compact kamera Panasonic dengan lens leica. Jenama lens terbaik dalam kamera dengan harga seribuseratus. Kalau korang minat tak mustahil korang akan menyimpan. Aku serius nak tegaskan aku menyimpan untuk beli barang aku nak. Bak kata mak aku ingat jatuh bibir atas bawah, barang dah boleh dapat ke. Tolonglah korang faham yang aku tak suka korang tanya berapa aku beli itu ini.

Raket badminton yang aku guna tu adalah hadiah paling lama dan berjasa dalam hidup aku. Hadiah bufday umur 12 tahun. Tak kira la raket tu mahal or murah tapi sentimental value tu yang buat kita rasa barang tu bernilai serta kepayahan mengumpul duit dan memiliki tu akan buat kita sayang sebab 'payah nak dapat ni'

Aku sanggup tunggu 
Aku sanggup menyimpan
Aku sanggup bersaba
Aku sanggup buat apa saja
Sebab aku yang nak membeli dan memiliki

6 comments:

HIDAYAH_MUTIARAKU said...

helo2...awat ni cek....mara no ni ha...sape yg bt anda mrh..adkh ultramn atau pinokio yg bt..saba2...bt dek jela kak...

yayashimano said...

ada raksasa datang yang buat hati saya rimas dengan soalan dan ayat penyata yang kurang enak didengar.dan harap orang itu faham

dhiyalova said...

beli pakai duit sdiri baru feel lebih nk jaga brg tu.dun wori sis.bia apa org kata,drg xtau pe yg kita rasa.adat kehidupan.mulut org xleh tutp.so,ttp tlinga kte je lah.HE knows the best =)

yayashimano said...

baek budakehick..tq atas nasihatnya.moga telinga saya kebal..yeah

Mummy korang yg kiut :P said...

alahai yaya... mulut org biasala tu. tu tanda depa x percaya pada keadilan Allah. Setiap hamba-Nya ada rezeki masing2 kalau depa paham maksud rezeki tu sendiri. yg ptg yaya tau prinsip yaya x suka meminta. depa mengata sebab depa x kenai yaya lagi jenis mcm mana.

yayashimano said...

REZKI...emm saya setuju dgn pendapat mummy.tq memahami ;)

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi