Followers

Google+ Followers

Translate

Monday, December 21, 2009

BAZAR JB ATAU PASAR KARAT

Kwsn ini dulu ikut sejarah adalah sgt terkenal dengen aktiviti perdagangan malaya. Setelah singapura menyekat laluan dengan membina jambatan,serinya terus hilang malah menjadi kwsn yg sgt teruk. Sarang maksiat,dadah,kotor serta menjijikan. Merosakkan pemandangan. Kini telah berubah. Hanya aktif pada waktu mlm. Bermula seawal jam 6 ptg. Tempat berhimpunnya pelbagai jenis perniagaan. Kadar sewa tapak yg murah. Sesuai untuk mereka yg ingin mencari pndptn sampingan. macam2 ada. Meriah. Jika mlm minggu ada mini konsert. Sekadar nyanyi suka2. Yang pastinya ada pelbagai pilihan dan murah. Tapi kebanyakknnye adlh brg terpakai @ lama tp msh blh dgunakan. Ala2 bundle atau muzium pun ada. Bnyk brg unik. Disinilah bermulanya aku membeli jam putih,sandle putih n cermin mata putih..Rasa nak pakai ms 2010.tunggguuu.....

SeleSai SuDaH KUrSus PrAPerkahwinan

Assalamulaikum
Sempena 2 dan 3 hijrah 1431m, bertempat di dewan Masjid Abu Bakar Johor.aku telah mengikuti kursus praperkahwinan. Bertemankan adik,jiran dan kawannya. Setelah 2 hari berkursus bnyk ilmu yg dapat dpelajari. Niat untuk menuntut ilmu. Bnyk perkara lg yg aku harus pelajari.Terasa kerdil diri ini,andai kata aku btl2 mengalami seperti apa yg diajar,masyallah bnyk lg yg aku tak tahu..kerdil sgguh diri ini.Tapi apa yg aku ingin smpaikan disini adalah rata-rata atau masih ramai lg yg hanya datang sekadar untuk mendapatkan sijil. Mereka ada yg tido,yg lelaki memakai rantai leher sehingga dtegur penceramah dan yg plg sedih mrk tidak melihat lagsung modul yg dberikan. Tidaklah aku terlampau pandai,tapi apa salahnye membuat catatan dan dlm ms yg senggang modul itu dibelek. tidaklah aku ingin membuat kesimpulan ku sendiri tapi terlintas difikiran ku bagaiman mereka yg bakal2 mendirikan rumahtgga ini? bila difikir menjadi takut. Terbimbingkah nnt. Bagaimana mndidik ank2 jika bakal2 ayh n ibu ini seperti masih terumbang ambing...takut aku memikirknnya. moga semua yg hadir mendapat keredhaan n keberkatan untuk menempuh kehidupan baru masa akan dtg.
dan dlm ms yg sama dimasjid diadakan maslij nikah beramai2 seramai 33 pasangn diijabkabul. Secara life aku dpt mndengar.d yg sampai 5 kali akad.gementar mungkin..suasa sedih pun d.mereka terdiri dr saudara baru mualaf dan owg biasa. mcm2 ragam.pepun itulh pglmn yg xkn lupe dlm sej hidup ku.
sampai bertemu lagi.wasalam

Friday, December 18, 2009

TAHUN BARU HIJRAH 1431 - azam baru

Assalamualaikum Tahun Baru Hijrah 1431
Persediaan untuk menyambut tahun baru 2010 dengan semuanya baru...tidak ku sedari hijrah datang dahulu...maka semua perubahan persediaan dipercepatkan kepada 1 hijrah...tidak tahu ini keputusan betul atau tidak...rasanya sejak akhir2 ni bnyk btl perkara yang tak pernah terlintas difikiran telah berlaku...masih terus berusaha mncari pekerjaan lain,berusaha mncari pndapatan lebih,telah menambah hutang dengan memiliki sebuah 'ikan',majlis perkahwinan kengkawan or sdara mara yang xcukup tangan untuk dihadiri,musim cuti sek yang menyebabkan ramai customer,prgm pts,bisnes online yg tak menjadi2,novel yg berlambak tak dibaca,akan menghadiri kursus pra perkahwinan esok dan lusa(sbb thn depan dah makin naik harga tahap dewa-xd maksud ape2 k),keinginan memilik barangn warna HITAM untuk thn baru...argghhh,semuanya kerana thn baru. Beberapa hari lagi tirai 2009 akan berlabuh.
Alhamdulilah semua barang yang dihajati telah ku miliki untuk sambut thn bru hijrah ni.Beg,cermin mata,botol air,kasut,beg dompet. tak tahu lah kenapa terfikir untuk cube warna itam,padahal aku ni fanatik merah. Kecuali botol air biru,insyallah dalam proses jadi itam..hehe..bukan ape aku tgh buatkan sarungnya wana itam. Bile kite pakai brg baru scr xlgsung kita juga akan bersemangat baru.xcaye cubalah...ada aura la kot
Apa yang aku HAJATI untuk thn ini:
- Jadi anak yang lebih solehah...bnyk derhaka dh ni
- Dapat pendapatan yang lebih melimpah ruah n halal untuk menampung kehidupan yg smakin mghimpit..nak bayo 'ikan' kot
- Ada pendapatan sampingan...tidak brgntung pada 1 pndapatan
- Menambah serta memperbaiki kemahiran yang sedia ada...sulaman,jahitan,masakan,memandu,bina blog n so on
- Lebih berbakti kpd kluarga agama n malaysia...ayah dah nak pncen laaa
- Ingin menunaikan umrah sebelum haji 2013...mudah2an tercapai,kene kumpul duit lebih sket
- Menjadi wanita muslimah yg lbh cemerlang...xnk nakai2 lg...dh berumo
- Perbaiki akhlak adalah plg utama...tugurlah jika kurang enak dipandang
- nak kurangkan membebel hehe...nak ganti berzikir
- Nak cari 'teman hidup' yg dpt bimbing kearah kebaikan dunia akhrat...(baru terbuka hati tntg topik ni...malunye)
- Nak sangat mendalami ilmu ISLAM n PERNIAGAAN...sape nak tlg ni...sgt mncari
- Mulakan hari dengan ditemani surah yasin setiap hari...mudah2an diberkati
- Dipermudahkan segala urusan dari awal hingga akhir...mgharap petunjuk n bimbingan
- Semua doa yg terbaik untuk diriku dimakbulkan ...AMIN



....saat aku post blog ini,hujan mula turun..rahmat 1 muharam ni..mudah2an semua dihajati tercapai...jumpa lagi...wassalam.

Saturday, December 12, 2009

PemBunuHAn TaK TeraNCanG

1 pembunuhan tidak terancang telah terjadi
Sering kali membuat onar tanpa segan
Perangkap di pasang tidak berkesan
akhirnya surender tanpa peperangan
apa lagi bacakan doa dan sediakan kain kapan
tewasnya 1 lagi wira di pantry
moga bersemadi dengan aman

pRInSiP Baru taHUn BarU

Mungkin anda pernah dengar atau baca ungkapan ini."DUIT AKU DUIT AKU,DUIT AWAK PUN DUIT AKU". Aku pernah baca kata2 hampir serupa klu tak silap dalam buku IRFAN KHAIRI dalam beberapa hari lepas. Jadi aku ceduk idea ini menjadi salah satu prinsip baru ku yang berbunyi lebih kurang begini "DUIT AKU MMG DUIT AKU,DUIT DLM KOCEK OWG LEN PUN DUIT AKU,CUME BLUM MASANYA,SO BERUSAHALAH". Mungkin kerana keterdesakan aku untuk mencari pendapatan sampingan bagi menampung keterdesakan hidup yang semakin ketara kini,aku bnyk mmbaca buku business...adoiii...mane nak cari duit poket ni...
Hari ni juga aku telah membuat cermin mata baru..Adoii duit lagi..Tapi powernya telah berkurang..Pelik gak..Tapi alhamdulilah la...Sebulan yg lalu bila cek bnyk gak naik powernye...Bila dah kat umah baru terfikir mungkin sebab berkat aku menggunakan produk permata hijrah yang sebelah malam. Mahal juga sebotol.rm59 Mungkin juga jika aku menggunakan set siang dan malam, mungkin juga bertambah elok.rm118. Pepun kita berusaha...Allah yang tentukan...
AURA PERSONALITI WARNA...Terbitan pts yang bru ku baca siang tadi. Aku mmg suka warna MERAH sejak masuk tgktn6,sblim tu wana biru. Cam ne tah blh berubah. Mmg bertepatan la dengan diri ku apa yg ku baca.hehe...cergas,agresif,bijak berkomunikasi,suka bekerja dalam khalayak ramai,menjadi tumpuan,konservatif,sangat kreatif,ceria,menceriakan owg len dan keadaan,senang bersosial,pendengar yang setia tapi sayang tiada kawan baik bila dalam kesusahan dan suka pada perhubungan yg singkat kerana blh berikan penuh komitmen,serta bermasalah dalam penampilan pakaian. Lagi 1 motivasi untuk personaliti merah ni adalah duit. Duit menggambarkan segala kuasa. Sesuai bekerja sendiri,kerja yg berjmpa ramai owg,klu makan gaji bertugas sebagai pemimpin. Lupe pulak, owg personaliti merah ni sgt jujur. Mrk akan terus terang. tp perlu ingt xsume owg blh trime tguran scr terbuka..maka berhati2lah...Biasa ar d baik dan buruknye. Nak tahu tntg personaliti anda ?cubalah baca buku tersebut...But untuk thn depan aku nak try wana itam...tggl kasut ngn jam je tak beli lg...insyallah AZAM BARU,SEMUA BARU...AKU NAK CARI DUIT LEBIH,LEBIH DAN LEBIH LAGIIII

Wednesday, December 9, 2009

BOSAN...BOSAN...BOSAN

Seperti hari2 biasa..sometimes aku berasa sangat bosan...kdg sampai seminggu...buat keje mcm biasa tapi kite tau kite tak seronok..tah la kenapa aku jd gini...caranya aku akan lebih menyibukkan diri dengan buat lebih banyak keje untuk menghilangkan rasa bosan..kdg2 kejap dh ilang..kang xd keje bosan balik..aku BENCI...bile kite kerje lebih rajin je sket t d la yang sound tak yah rajin2 bos tak nampak...tak tau la perli atau ape..bg aku tak kisah la...yg penting aku rasa itu tgjwb aku nak buat keje...bos tak nmpk pun lantaklah...pernah aku terbaca bhwa bile kite kerja bsggh hgga kpetang hari,insyallah dosa kecil kita akan diampunkan...lagipun ni kdai islam,pe salanya kita majukan...betul x?

Wednesday, December 2, 2009

SudAH KEluAr AlmARi-AyaH PinjamKAN KEte baRU dia

Minatku terhadap aktiviti mengumpul kereta mainan sejak berusia 15 tahun sehingga kini telah menyebabkan aku mempunyai satu almari yang sangat penuh dengan kereta. Termasuklah juga kereta yang pernah aku idamkan. Aku sangat meminati mini cooper, sangat comel bagi ku, atau apa jua jenis kereta yang comel dan mempunyai banyak curf, tidak berbucu-bucu. Tapi paham2lah harganya. Selain itu aku minat juga kereta jenis audy, suzuki swiss dan kelisa.
Alhamdulilah kereta idaman ku sudah menjadi kenyataan. Sayangnya ia tidak dikeluarkan lagi. Mula-mula agak sedih juga, namun aku masih berpeluang untuk memiliki dengan membeli kereta yang telah diguna pakai(2nd hand). Mmg betul2 2nd hand. Sebelum ini tuannya adalah seorang apek tua. Kereta ini masih dalam kondisisi yang sangat baik. Terima kasih pada ayahanda dan bonda serta adikku. Hari ini dalam sejarah genaplah umurnya 1 bulan dirumahku.
time kat kedai .........Dah kat umah........... gi pasang full tinterd wana ijau.....amacam??? KELISA 2003 BROWN YELLOW JHA 8221

Sunday, November 29, 2009

TerIMa KAsih AlaF 21

alhamdulilah.
Penyertaan ku secara suka-suka dalam pelbagai peraduan kadang2 ada juga yang membuahkan hasil. Aku tidak ingat ini kali ke berapa aku bertuah menjadi salah seorang pemenang. Tapi klu ingat2 ni kali ke 3 buat thn ini. Bertuah btl 2009 ni. Biasanya aku sertai peraduan2 seperti ini adalah kerana ia adalah mudah, sekadar jawab beberapa soalan atau kumpul barang yang selalu kite beli, isi borang dan cume stem 30 sen sudah memadai. Ini juga dikira sebagi pelaburan. Jika bernasib baik dapatlah hadiah, jika tidak cubalah lagi, walaupun sekadar saguhati. Baru2 ini aku telah sertai peraduan dari syarikat alaf 21. Ini juga sekadar suka2. Lagi mudah, jimat, senang dan free. Hanya gune email. Alhamdulilah aku terpilih jadi pemenang untuk sesi nov mggu ke2. Dapatlah hadiah novel. tak kisah hadiah apepun sebenarnya. Apa yang penting ia percuma. Moga tahun depan ada lagi rezki buatku untuk yang lebih menarik lagi. Terima kasih alaf 21 kerana memilih diriku menjadi salah seorang pemenang. ILHAM HATI HADIAH YANG KU TERIMA.....

Saturday, November 28, 2009

AidiL aDh@ 2009

Bergembiralah Di Hari Raya Korban walaupun terpaksa bekerja. Ini juga termasuk dalam satu pengorbanan buat kite2 yang bekerja..horeyyyyyy....gaji double....:)


salam aidil adha buat semua.
staf yang berkerja:diriku, are, kak ain, kak masz, syasya, angah, fatihah, abg najib, brahim, cik zain, fattah,labib, ikbal & cik ika.

Monday, November 23, 2009

TERLIBAT DENGAN PROMOSI PTS


Selaku pembantu jualan yang bertaraf kontrak aku telah ditambah tugas supaya mempromosikan barangan keluaran pts yang bermula 21 nov sempena cuti sekolah.aku merupakan orang terawal yang disenaraikan untuk memakai baju pts diantara kami 6 orang. mula-mula malu juga tetapi setelah difikirkan ini adalah amanah yang terpaksa aku tanggung,maka redha sajalah. Mengenakan tshirt berwarna merah berlengan pendek. Dengan berpakaian demikian ramai yang mengetakan seperti mahu pergi bersukan...tahan sajalah telinga...reserch ku buat aku dapat mengetahui kedudukan barangan promosi. Ini kerana terdapat katalog barangan,sukar jadinya sekiranya aku sendiri tidak mengetahui di mana letaknya barang promosi. walaupun aku berada di department yang berbeza dengan barangan pts, pada mulanya ia menjadi agak sukar bagiku. Setelah beberapa jam barulah aku boleh menyesuaikan diri. mulanya berasa janggal untuk membuat promosi,tidak tahu bagaimana ingin bermula. setelah berfikir2,aku mengambil keputusan untuk mendekati pengunjung yang hanya datang ke rak pts.di situ aku boleh memberikan penerangan secara lebih efisyen berbaning aku hanya memakai pakaian pts dan menerangkan kepada semua pelanggan.moga2 ramailah pelanggan yang akan menyertai peraduan pts itu...moga kalian berjaya.hadiahnya agak lumayan tau...

Saturday, November 21, 2009

SETELAH SETAHUN KU BEKERJA SELEPAS GRADUAT

Pada tanggal 15 nov 2009 genaplah setahun telah ku bekerja di sebuah kedai buku di Johor Bahru.itu merupakan pekerjaan ku yang ke 3 termasuklah pratikal semasa belajar di kl dahulu. Pelbagai pengalaman yang aku telah aku lalui.al maklumlah kerana sentiasa berjumpa dengan pelanggan yang mempunyai pelbagai kerenah. Telah banyak suka duka tersemat dalam memori. Rakan-rakan silih berganti,kebanyakkan menyambung pelajaran. baru ni aku dah bertambah aset. jadi paham2 la...maksudnye bertambahla hutang..haha..sejak dari itu fikiran terus memberontak untuk mencari kerja lain...tak pun bagaimana untuk menambah pendapatan. kini aku tengah berusaha membina sebuah lagi blog untuk aku jadikan sumber pendapatan sampingan.idea serta bahan2 telah dikumpul.namun nama yang sesuai masih difikirkan lagi...kemungkinan besar aku akan mereka sendiri barang yang akan ku dagangkan dalam blohku itu.namun ia lebih kepada kerja2 grafik.kepada sahabat2 ku yang berpengalaman ku berharap korang dapat memberikan tunjuk ajar. kini ku kasih bertapa menyiapkan blog terbaru ku.

Sunday, November 15, 2009

check stok 2009

KENANGAN SEMASA CHECK STOK 2009
Selama 3 hari berturut-turut kami semua bertungkus lumus melakukan kerja-kerja mengumpul data mengenai samua stok yang masih berada di kedai. Macam-macam ragam dan kerenah telah dilalui. Kami terpaksa bekerja lebih dari 12 jam untuk menyiap data yang diperlukan oleh syarikat. Ada yang siap leih awal dan ada yang perlu dibantu oleh rakan. Ini kerana setiap bahagian tidak mengalami situasi yang sama. Ada yang barang mudah untuk dikira dan ada yang terlalu sukar.bergantung pada nasib juga kerana senarai nama telah dikeluarkan. Ini antara aksi yang mungkin paling menarik dalam sejarah check stok. Penyelia saya terpaksa menggunakan kanta sebagai alat bantuan untuk memudahkan beliau melakukan kerja. Tahniah. Akhirnya kerja beliau siap juga walaupun tanpa bantuan pihak lain.

Inilah masanya kami semua dapat berkumpul bersama-sama. Kire peluang yang terbaik untuk mengeratkan silaturahim. Kerja kami mempunyai jadul,oleh itu jarang sekali kami semua dapat bersama dalam satu masa yang sama. Walaupun dalam kesibukan bekerja menyiapkan data, Alhamdulilah kesempatan mengambil gambar telah dapat mengubah mood ceria dalam keadaaan kami yang kepenatan. Lihatlah wajah-wajah ceria semesa gambar ini diambil.
Pejabat menjadi penuh sesak. Semua staf bertungkus lumus meghantar data yang diperlukan setelah selesai membuat penyemakan dan pengiraan stok. Satu pengalamn yang indah tak akan dilupakan. Terima kasih pada semua teman -teman yang terlibat.

Monday, September 7, 2009

Dilema Cuti Raya

Aiiiiii

Setiap tahun pasti berlaku hal ni. Kat mane nak beraya tahun ni. Pasti masalah akan timbul.huhuhu..Bukan sekadar masalah pada mereka yang dah berkahwin sahaja tapi pada diriku juga walaupun masih bujang. Sebelum ni pasti masalah timbul apabila mak dan ayah sukar mendapat cuti raya secara serentak semasa kami masih kecil. Ye la masa tu kami bersekolah dan pasti bercuti apabila ada perayaan. dah tak ada masalah. Bila masuk belajar u dah kene duk asrama lak. Time tu memang cuti tak ada masalah cume cuti sekejapje la. Ngan assignment lagi..wawawaa...Biasalah perayaan memang akan cuti punye la. Lagi pun majoriti muslim. Pasti meraikan hari istimewa ini. Ye la setahun sekali. Walaupun demikian perancangan perlu gak dibuat kerana time tu kena ar aku merangcang macam mane nak balik beraya. Nak balik dengan sapa. Nak piekiir beli tiket bus. Al maklum ar bile raya pasti tiket habis awal. Sume owg nak balik berzya dikampung. Tak pun ulat tiket ambil kesempatan.. Alhamdulilah lah sepanjang pengajian tak ada masalah nak balik beraya. Tapi merasa lah keadaan puduraya yang sangat sesak time tu. Berjuta2 owg ada nak balik beraya.fuhhh...sesak sesak...macam tak bernafas...dah ar tu bw beg beso...takut je pa2 hal jd...kenangan betul klu ingat hal2 macam tu...biasa member2 kelas ar yang akan balik saing termasuklah romate aku,azie. keiri, fadil,nuar,azah,aidil yang menjadi peneman pabila pulang ke jb. Selamat menyambut Hari Raya Aidilfitri 1430H. Aii.......tahun ni sekali lagi memberi cabaran pada diriku..tetibe je plan suke tukar pada saat akhir..pai dah tak terpikir..last2 mcm nak bhnti keje ke..ye la sbb aku rasa keluarga tu lagi penting..lagipun pai bile aku nak keje kat situ...emm tah ar..namun akhirnye selesai gak masalah aku ni...tapi tu pun setelah banyak masalah yg perlu dilalului. Alhamdulilah. dapat gak beraya. namun nak selesaikan ramadhan ni pun entah ar..kesabaran..kesabaran..Allah tengah menguji aku kot..Harap semua akan selesai. Terima kasih pada teman2 yang banyak memberi dorongan... pepun ku mengharap Ramadhan ini yang terbaik dari yang lepas2 dalam
diriku. Dilema cuti raya ini pasti akan kuingat pai bila2.
DILEMA CUTI RAYA

Tuesday, August 25, 2009

Nikmat Ramadhan 1430H/09

Pejam celi pejam celik dah muncul semul abulan Ramadhan yang dinantikan oleh setiap umat Islam.Pelbagai ragam dan tafsiran oleh setiap individu.Tidak kira tua atau muda.Yang pastinya ia tiba semula.Apakah erti bulan yang mulia ini pada kita.Adakah sekadar hanya menahan lapar sepanjang hari sudah memadai.Bulan ini yang penuh barakah perlu dimanfaatkan dan dipenuhi dengan amal jariah.Pahal akan berlipat ganda.Bagi mereka yang memang menantikannya pasti tidak mahu ketinggalan mengisi setiap harihari yangberlalu dalam bulan Ramadhan dengan penuh amalan.Namun berapa ramaikah yang berfikiran seperti itu.Ada pula segelintir hambaNya hanya sekadar menahan lapar untuk beberapa jam namun masih terus malakukan dosa.mungkin bagi mereka berpuasa sekadar ikutikutan.Bukan kawajipan.Ada juga yang mengatakan sape tak pose tak leh raya.Betulke?pelbagai tafsiran dapat dilihat.Anda pula bagaimana?Di tahap manakah anda?bagi mereka yang hanya sekadar berpuasa kemuncak nikmat adalh sewaktu membeli belah dibazar makanan.pe yang dianantikan adalah azan maghrib.
Walau apapun tafsiran anda mengenai bulan Ramadhan ini.Saya memohon anda manfaatkan sepenuhnya ramadhan kali ini.Anggaplah ia sebagai Ramadhan terakhir yang kita akan lalui.

Saturday, August 15, 2009

alhamdulilah :)
akhirnya berjaya juga melaksanakan 1 program bersama rakan2 selepas balik kerja..ingat tak ramai yang join...ala saje suke2 cume salah timing sket sbb tgh bulan kot...xpe yg penting terlaksana dan memberikan seribu kenangan.ngan staf lame dan baru...time tu staf2 yang dah behenti dah nak g daftar masuk belajar..ni kire plan tersengaja..ye la nnt tah bile dpt jmp lagi...thanx kawan2 yang sudi memeriahkan pgrm jalan2 cari makan ni...by:bodyexcellent.jb




Friday, August 14, 2009

kdn

"klu kite tak copycat al-quran
macama mane owg islam nak belajar?"

Wednesday, August 12, 2009

BERMULANYA SEBUAH LEMBARAN

Syukur alhamdulillah
akhirnya dapat ja ku membina blog ku sendiri setelah begitu teruja untuk memiliknya untuk sekian lamanya...

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi