Followers

Google+ Followers

Translate

Wednesday, October 2, 2013

11 Tips Me'liquid' Masalah


Tertekan dengan pelbagai perkara???
Apa yang anda akan buat???

Saya senaraikan beberapa petua untuk di kongsikan kepada para pembaca

1) Buat Kerja lain
Anda digalak untuk membuat sesuatu perkara yang lain agar melupakan seketika perkara yang sedang menyesakkan fikiran anda itu buat seketika. Apabila anda terlalu memikir, anda akan 'stuck' dan tidak dapat berfikir dengan waras. Berjaya menyelesaikan kerja lain akan membantu anda bersemangat kembali menyelesaikan masalah tersebut.

2) Bersukan
Bersukan membantu anda menghirup udara segar dengan adanya pergerakan maka proses oksigen dalam badan akan beroperasi dengan selesa. Otak akan lebih segar. Secara tidak langsung membuang toksin yang dibela dalam badan.

3) Makan
Coklat, eskrem, kopi antara jenis makanan yang meningkatkan metabolisma badan. Disebabkan kelelahan terlalu memikirkan masalah sehingga habis kudrat, pengambilan makan seperti coklat boleh mengembalikan tenaga kerana kesuntukan masa untuk waktu makan. Tetapi tidak di galakkan selalu pengambilannya.

4) Bersiar-siar
Maksud bersiar-siar disini adalah keluar seketika dari kawasan kerja yang mendatangkan tekanan itu seperti pergi ke taman rekreasi. Kadang-kadang melihat gelagat manusia lain akan buat kita tersenyum sendiri. Apatah lagi menikmati keindahan alam ciptaan Allah. Bersyukurnya masih bernafas hingga kini, apalah sangat masalah yang dihadapi itukan?

5) Berbicara
Mengadu pada Allah agar dipermudahkan urusan. Berdoa itu perkara paling penting kerana jika kita tidak memohon macam mana hendak diberi pertolongan. Perkongsian atau meminta pendapat dari orang lain adalah cabang idea untuk menyelesaikan masalah diatas perkara yang merumitkan. Menangis juga sebahagian dari cara anda mengadu.

6) Buat apa yang anda suka
Lakukan apa juga yang ada suka seperti berbasikal, menjahit, menyulam, melukis, bermain game, makan berpada-pada, berbelanja tanpa bawa duit yang banyak (fikiran tidak stabil untuk membuat keputusan), disitu kebarangkalian besar akan berbelanja tanpa berfikir dengan waras. Namun kadang-kadang tekanan memberikan tindakan luar fikiran seperti berjaya mendaki bukit, tanpa sedar sudah berada di puncak.

7) Mengaji
Berzikir, mengaji, berqasidah, solat serta meningkan amalan lain adalah terapi dalaman yang mengandungi zat-zat makanan rohani untuk diserap oleh tubuh badan terutama hati. Pembentukan dalaman yang kuat melahirkan aura atau motivasi.

8) Menonton karton
Jadi seperti kanak-kanak seketika cuma. Cuba kita lihat kanak-kanak sentiasa gembira tanpa memikirkan masalah yang melanda. Aksi karton pula selalu tidak logik dek akal. Begitu juga dengan menyelesaikan masalah, kadang-kadang perlu berfikir seperti tidak logik (think out of box) baru memperoleh penyelesaian. Paling cepat hilang tekanan apabila dapat bersama bergelak ketawa menonton karton.

9) Bermain dengan bayi atau anak yatim
Meluangkan masa bersama meraka adalah nikmat tiada dalam kata-kata. Ini kerana bayi masih suci di jaga malaikat dan anak yatim piatu hadapi masalah yang lebih besar iaitu kehilangan ibupaba yang amat berharga namun masih mampu meneruskan hidup dengan tabah. 

10) Paksa senyum dan syukurlah
Senyum memiliki auranya yang tersendiri. Tersenyumlah dengan masalah yang ada, bersyukurlah di beri peluang memiliki masalah dan dari situ menjadikan kita lebih matang, kuat, tabah, sabar dan pengalaman yang lebih dari orang lain. Barulah hidup ini tidak bosan dibaluti suka duka cabaran dugaan kegagalan dan kejayaan.

11) Jumpa orang yang kita sayang
Bagi yang telah berpasangan, berjumpa orang yang anda cintai sebahagian dari terapi untuk mengurangkan tekanan. Bagi saya, melihat senyuman ibu bapa saudara mara dan melihat keletah meow-meow sudah cukup membuatkan saya 'meliquid' seketika tekanan yang dihadapi.


Wednesday, September 18, 2013

Today is my final exam

Today is last day go to class. I already finish my final exam. The exam is not so difficult i think but long time sit down to take a exam. i try my best to answer all the question. One of the part in the exam you must speak out around 5 minute. I'm the 2nd person must talk in front of the class. I'am not ready yet. But i try my best to speak. I choose the about colour and psychology. I know i am not prepare but i must do it for my self.

English subject is one of challenges in myself. I know because i am not good in English,difficult to find work, to communicate and low level confident. But now i try to built my level confident with talk in english even my word is not right. Hopefully, event i finish my class but my motivation not stop until this only. Even thought i know i cant catch up all the study but i still learn something from this class.

I hope, for the next time i cant learn about grammar and all about basic to improve my english. Now i know if we know other language, we can communicate without limitation. I want to share and story my idea with the other person in the world. I want to fall down the limitation. I want to used english as my mediator. Don't stop to learn.

Wednesday, September 4, 2013

Saya tidak mampu menulis kegembiraan tetapi berusaha memadam kesedihan

Keputusan, kemampuan, kekangan, kesyukuran yang pengting tanpa kekesalan. Itu yang aku lalui kebelakangan ini menjadikan aku manusia yang lebih tabah, bersyukur dan memandang terus kehadapan. Ia nampak mudah dilakukan, namun setelah melalui proses yang sungguh melelahkan pasti ada penghujung kepada apa yang dilalui.

Mungkin aku tidak mampu menulis kegembiraan pada diri sendiri, tetapi aku bersyukur ada orang-orang yang aku sayangi menuliskan untuk aku. Pelbagai bantuan, kata semangat, sokongan dan dokongan tanpa henti. Allah milik hati ini dan Dia yang menggetarkan hati aku di kala subuh pada suatu hari untuk bertindak sedemikian rupa dan aku telah berada di situasi itu.

Aku juga tidak mampu memadam kesedihan pada diri sendiri saat ini. Namun aku berusaha untuk cuba memadam kesedihan orang dikeliling ku. Dengan harapan akan ada orang lain yang membantu ku memadam kesedihan ini. Apa yang aku lalui ini membuka ruang dan peluang untuk aku membantu orang lain agar tidak berada dalam situasi yang sama seperti aku. The right words adalah belajar dari pengalaman dan kesilapan.

Allah sahaja yang tahu kedudukan hati ini. Pada yang mengetahui kondisi diri ini, tq atas segalanya. Pada yang tidak tahu, mohon doa dari kalian. Mohon Allah dorongkan hari ini untuk terus bertahan, istiqomah bersemangat dan dibantu dari pelbagai sudut.

(saya ingin membantu anda mencari jurnal/data yang tidak dapat didownlord-ini sebahagian saya memadam kesedihan anda dan ini sahaja yang saya mampu menulis kegembiraan buat anda)

Wednesday, August 7, 2013

Ramadhan 1434H dalam hidup ku

Pejam celik berlalu sudah ramadhan, alhamdulillah dapat bertemu tetapi dengan rela hati terpaksa melepaskan ramadhan ini pergi lagi.

Tak terucap dek kata-kata perasaan menerima kehadiran dan kehilangan ramadhan ini. Pelbagai perkara menerpa diri ini. Baik yang buruk dan baik. 

Permulaan ramdhan dimulai dengan rewang di Pusat Islam Usm. Tidak di ketahui mengapa hati ini kuat untuk melakukannya walaupun kerja agar bertimbun. Pelbagai perkara konon cuba untuk dilakukan. Namun ternyata banyak keterbatasan. Tadarus Al-Quran di Masjid USM juga aku tidak ikuti kerana antara rewang dan Tadarus aku memilih rewang. Tadarus Al-Quran boleh aku lakukan sendiri. Sayang aku tersangkut di juz 18 sahaja.

Kelebihan rewang membuatkan aku mahir menggunakan bahan-bahan di dapur. Aku belajar memotong nenas, sayur-sayuran dibasuh menggunakan sabun buah, petua-petua memotong bawang, berguni-guni kentang bawang, halia dan pelbagai kerenah makcik-makcik. Hari ni kita bertemu dan esoknya kita sudah tiada. Pernah anda terfikir. Satu kesedaran timbul apabila cerita mengenai kanser sangat menjadi topik saban hari semasa rewang. Ada salah seorang dari mereka penghidap lukimia namun alhamdulilah dalam proses baik. Ada juag yang datang bertongkat. Masih mahu membantu mana yang terdaya. Sekali lagi silaturrahim terjalin.

Selesai menghantar kerja, aku pertekad untuk berterawih di masjid. Kerana sebelum ini aku hanya lakukan dirumah. Alhamdulillah penjelajahan tanpa henti ke beberapa buah masjid menemukan aku dengan situasi yang sesuai dengan jiwa ku. Majoriti aku berbuka di Masjid USM. Pengalaman berbuka dan berterawih di Masjid Negeri Penang memberi pengalaman sangat indah. Saf penuh hingga kebelakang walaupun setelah 8 rakaat. Imam silih berganti setiap 10 rakaat. Mungkin memberi peluang pada yang lain. Makanan sangat meriah namun sayang tidak sempat menjamah. Sayang sekali juga kerana tidak sempat merasa Qiam disitu kerana sudah 'cuti'.

Berjemaag di masjid USM lain dari yang lain. Dikemudi oleh imam Arab,bacaan juga panjang, masyaAllah. Rasa macam di Mekah, namun keriuhan anak-anak sedikit memagut hati ini. Qiam di sini juga sangat menyentuh jiwa. Hafazannya lancar dan panjang. Ada sujud sajadah. Bermula seawal 3.30 pagi tepat hingga 5 pagi dan bersahur. Namun sekali lagi menjelajah ke Masjid Taman Brown. Bermula jam 4 pagi hingga 5 pagi dan bersahur. Mungkin di masjid ini lebih menampakkann kemelayuan. Aku sangat selesa berjemaah disini. Makmun juga ramai, paking kereta pun mudah ada yang menjaga trafik. 

Aku mula tidur di pejabat untuk memudahkan aku bangun je masjid. Entah mana datang keberanian untuk bermalam sedangkan tahu hanya ada beberapa atau tiada orang langsung di bangunan itu. Berkenalan dengan seorang Dr. Alhamdulilah ajakan berbuka di masjid memulakan ukhwah kami. Berlarutan hingga di belanja makan di restoran dan kami membuat jamuan berbuka di rumah. Berqiam bersama. Solat bersama. Moga ukhwah ini terus berpanjangan. 

Sahabat sepejabatku turut serta hingga jika antara kami salah seorang tidak datang, akan ada sahaja yang bertanya. Menerima hadiah kain batik dari pihak USM. Menerima hadiah sejadah dari makcik yang baru pertama  kali kenal di Masjid Brown. Hadiah setiap malam kerana Allah pulangkan roh untuk bangun pergi Qiam. Terima kasih Allah bagi pengalaman ini.

Berbuka puasa di masjid membuat aku menambah kenalan termasuk makcik-makcik kelas mengaji aku. paling indah akhirnya aku bersapa dengan makcik yang mengambil master seusia 60 lebih. 2 kali aku berpeluang mempelawa beliau menaiki kereta aku yang comel untuk menghantar beliau ke asrama. berasal dari shah alam, bernama maimunah. master dalam multimedia. saja ambil master sebab tak ada buat apa katanta. dulu nak ambil persaingan banyak. makcik oh makcik, nk siap dh masternya. dah buat finding.

1 Ogos mendapat bad news. Adakah harapan untuk aku terus berada di USM sebab penulisan aku kurang menyerlah, mengganggu kpi Dr. Buntu seketika, hati lebat selebat hujan di penghujung 10 malam terakhir. Beberapa kali tertidur di dalam kereta kerana kelelahan. Balik rumah untuk salin baju dan mandi sahaja. Selebihnya di USM. Mampukah aku melaluinya. Tapi hati ni keras dan ego untuk menyerah kalah. Aku mohon bantuan kalian doakan aku mampu melaluinya. 

Terima kasih Allah kerana kejadian-kejadian tak disangga dan hanya di beri masa sebulan untuk menyiapkannya. Membuatkan aku saban hari memohon pada Mu tanpa ragu. Dikurnia sahabat-sahabat yang menyokong tanpa henti. 

Ya Allah
Permudahkan aku memahami bahasa english
Jika apa yang sedang aku lakukan ini adalah perkara yang betul, kuatkan hati ku untuk melaluinya
Jika apa yang sedang akau lakukan ini kurang tepat, berilah petunjuk jalan mana yang harus aku pilih,
Jika rezeki ku sukar permudahkanlah,
Jika rezeki ku jauh dekatkanlah,
Jika rezeki ku haram sucikanlah,
Jika jodoh ku sukar permudahkanlah,
Jika jodoh ku jauh dekatkanlah,
Jika jodoh ku dekat percepatkanlah,
Permudahkan aku menyelesaikan pengajian dan tugasan ku sebelum aku pergi mengadapMu dengan tenang.
Perkenankan permohonan hamba Mu ini,
Amin.

Tuesday, July 9, 2013

im always feel blue

Today, im realize that im always in a bad feeling. Always in blue mood. Im always feel not comfident and worried in everything im doing. Just a small thing to the big thing. That make me stuck or afraid that everything im try to do. Im also very bad in english. Im feel that english is not my world. I just study english in the scholl and stop to using the english went im work. Now im back to the education situation.

Im push my self to improve my english. The way im do is not practical to me. Im not consistant to read english book, i buy and do the excercise in english book like at scholl but for a short time only. So i go for the class. Im pay and i must go to learn every monday and wednesday. So i think this the way i can start to used english. To using english in my life. Sometimes went we push our self to do the think we dont like, it become or change to habit, from that habit we keep doing the same thing. When we keep do the same thing, it become change dislike to like. 

Im also very agree with my friends talk about me. Im argue that im nnot try to speak. Im just listen what others talk but not to try give my on opinion. Easy to read but not easy to understand. Easy to hear but not easy to reply what others say. Im also dont know what happen to my life now. At scholl im a pidato person, very active in activity, always be a conductor or ''mc'' in the program at scholl. I can talk or handle the public. But now im change it. Im become a shy person. Not confident to talk. My confident level very low. 

I think i become a old person. That make me slow down and become a patient person. More listen and little talk. Im not active and young blood now. But all may friends willing to help me to change my self. Give me more advice, more motivation, and support to me. They are very kind person in my life that i know. Im very proud to know them. 

What ever the other person say. More important thing is come from my self. Im must change my self. Build up my confident level, speak what ever i want to say, dont shy and keep trying always. I want to wish my thankful to all my english classmate that to open my mind today. Hopefully this barakah ramadhan can give wonderful life and one thousand one expression good emotion.

Tahniah kumpulan Hijau Aman


Kenangan bersama kumpulan satu yang diberi nama Hijau Aman dianggotai oleh 11 anak murid pada awalnya. Terdiri daripada muaz, acik, ali, nazry(macam lupa namaje), hisham, nana, liyana, aishah, sakinah dan aisyah. Walaupun kumpulan kita kalah dalam acara poster tapi kumpulan kita johan acara sukaneka. Cikgu yaya bangga dengan korang.yeah (tetiba tak pasal dapat tittle cikgu)

Paling tak akan lupa adalah ayat:
bagi pihak anak murid
" boleh saya pergi ke tandas cikgu"
" izinkan saya pergi tandas cikgu"
" tandas kunci la cikgu, saya tak tahan ni"
" Cikgu, saya lapar "
" saya nak tolong cikgu "
" nanti cikgu datang lagi ye "
" saya nak jadi imam boleh cikgu " >> muaz
Alahai sopannya ayat nak pergi tandas. Bagus didikan.

bagi pihak cikgu
" jangan lari-lari nanti jatuh "
" duduk dulu, jangan berdiri "
" jangan tarik baju tu " >> " baju besar la cikgu " (habis kolar leher)
" jangan lap tangan kat baju "
" masuk dalam kumpulan "
" beratur ikut barisan "

hari yang meletihkan tapi dipenuhi dengan warna warni keriuhan kanak-kanak
CIKGU YAYA RINDU KORANG SEMUA

Saturday, June 15, 2013

Mungkin Sebuah Permulaan

Dah lama sangat dah azam ni aku simpan dan foward dari tahun ke tahun. Tak tahu bila tercapai. Disebabkan adik tersayang nak belanja sempena ulangtahun kelahiran melihat dunia, jadi aku minta dibelikan mp3. Sebab aku nampak itu salah satu cara untuk menghafal. Dan kebetulan juga ada officemate mencari sesiapa untuk dia hadiahkan tafsir, mestilah aku nak dan terima dengan gembira.

Setengah tahun dah berlalu, rasanya baru beberapa saja surah yang aku cuba hafal. Nak masuk kelas aku takut, tah macam mana lepas exam talaqqi 2 hari lepas aku terdengar topik yang agak menarik. Entah sapa akak tu.hehe..Tapi dah tahu nama, kak sa'edah zainal. Mungkin ini salah satu peluang yang aku perlu ambil. 

Sampai sesat-sesat aku cari Masjid Negeri. Namaje ada kereta tapi just bawa pergi balik kerja sahaja. Sampai saja di ruang solat, akak sa'edah seperti bagi arahan supaya aku solat dahulu. siap tanya dah niat iktikaf ? ambek sedebik debik akak tu tegur aku. Disebabkan kami membelakangkan kiblat ada yang menegur, dan akak tu kata, kalau orang tegur benda baik dalam masjid, kita ikut sahaja.

Akak ni jugalah yang melontar kata-kata
"apa yang awak nak cari, semua ada di rumah Allah, datang je situ"

Kat dalam kelas orang tidak ramai. student paling muda darjah 6, tapi badan dia besar dan tinggi. Pelbagai peringkat usia. yang paling buat aku teruja ada seorang anak gadis, rasanya student usm juga. 3 kali dia tasmik dengan ustaz. Rasanya dia memang hafizah. Sebab ini hari pertama aku masuk kelas. Jadinya aku tasmik sedikit sahaja. Hebatlah anak gadis itu. InsyaAllah nak jadi macam dia. Sebelum pergi pagi tadi lupa pula nak minta izin ayah kat johor. Kalut sesat jalankan.hehe.

Sebelum balik ada makanan sikit dan paling syok ada meow yang banyak. Lepas akak-akak tu dah balik aku masuk bagi meow-meow ni makan. Memang ada simpan makanan meow dalam kereta sebab meow ada kat mana-mana. Aku tiru dari xroomate yang suka bagi meow makan. Benda baik apa salahnya tiru.

Lihatlah aksi meow-meow yang gedik ni

malu nak pndang kamera
saya nak tido la
letihnya ramai tetamu hari ni
eh ada yang tak balik lagi ke
terlelap jap la sebelum semua balik
bila la awak nak balik wahai yang tangkap gambar
baliklah saya nak tido
jumpa lagi nanti ye



 gambar last ni 3 sekawan hitam, pak tam, mak tam ngn tamtam kat rumah sewa aku

Wednesday, June 5, 2013

Teringin nak ada motor

Melihatkan kepada kedudukan kewangan yang statik je, namun di selubungi dengan kehendak diri untuk dipenuhi. Membelanjakan sebahagian pendapatan pada kehendak melebihi keperluan kerana bertindak mengikut kata hati bukan kata akal berfikiran waras.

Penghijrahan yang baru bermula mendukung dan menuntut lebih pengorbanan dan kesabaran untuk diistiqomahkan. Pengorbanan masa, waktu, pergaulan, tindakan, perancangan, pengangkutan dan lain-lain tidak membataskan pergerakan ini. Bukan untuk menunjuk tapi sesetengah fahaman orang sekeliling tidak menunjukkan respon positif pada awalnya. Mengelak adalah perkara sia-sia, kerana akan wujud perasaan tertekan.

Berat menutur pada awalnya, lama-lama lelah sudah terbiasa dan laju bicara jawapan bila di tanya. Dalam diam penghijrahan itu mendorong orang yang melihat untuk turut serta tanpa kita memaksa. Memang terkejut tapi syukur tak terkata itu lebih indah dan besar nilai kegembiraan hati ini. Benar-benar pengorbanan itu menarik lebih ramai kearah penghijrahan yang lebih besar untuk disokong.

Saya juga bermula dari keterpaksaan, tapi sebab keterpaksaan itu mendidik diri menjadi disiplin dan keredhoaan hati menjadikan ia sangat manis untuk dirasai. Memandang saja sudah indah apatah lagi mendampingi. Bukan minta balasan atau tuntutan tapi perasaan yang seronok dapat melakukan bersama-sama menjadikan situasi itu sangat indah.

Bukan sebab penghijrahan saja membuat saya teringin memiliki motor, tapi rasanya memudahkan dan melancarkan pergerakan. Paling penting lari dari kesesakan dan paking lebih mudah. Menjimatkan duit minyak dan mungkin duit itu boleh digunakan untuk perkara yang lain bukan. Tapi tu semua angan-angan yang entah bisa jadi kenyataan sebab utama saya tiada lesen motorsikal.  Beli motor dan ambil lesen itu mudah tapi keizinan dari ayah itu paling sukar untuk dimiliki. Kalau ayah baca tulisan ini, saya nak cakap kat ayah macam ni :

" Saya dah nak habis bayar hutang kereta hujung tahun ni, boleh tak saya nak sambung berhutang beli motor pula?" (dengan muka penuh mengharap mendapat jawapan positif)

Tuesday, June 4, 2013

kursus pra perkahwinan jb 2013


HOTEL 11 @ CENTURY
22 & 23 JUN 2013
6 & 7 JULAI 2013
3 & 4 OGOS 2013
7 & 8 SEPT 2013
5 & 6 OKT 2013
2 & 3 NOV 2013
23 & 24 NOV 2013
7 & 8 DIS 2013
14 & 15 DIS 2013

Jika berminat boleh hubungi cik yaya / cik khairiah 012-7412455
sms nama penuh, no ic da lokasi yang ada berminat

sila bawa salinan ic, gambar paspot dan yuran rm 120 seorang semasa menghadiri kursus.
sijil akan diberikan pada hari ahad berkurus.
berpakaian kemas dan sopan sepanjang kurus.
makanan disediakan.

Selamat Menimba Ilmu.


Tuesday, May 21, 2013

Wawa punya pasal, aku tersampai juga ke UPM akhirnya


Memulakan perjalanan seawal 7 pagi dengan ditemani matahari yang sangat cantik. Nak dijadikan cerita sehari sebelum ke kl, join menembak dengan pelancong luar negara, tapi aku terlupa bawa memory card. Gambar bawah ni, matahari memalu nak keluar (17 mei 2013)


Sesampai di pudu tengah hari tu, naik train dan jumpa wawa di KL central. Then kawan wawa bawa pi makan kat IKEA.


 Turun dari train komuter serdang terus ambil teksi ke kolej 6, untuk mengambil baju dan bip. Tinggal 20 minit je lagi tamat masa mengambil. Syukur sempat. Lama sungguh meninggalkan UPM. Banyak perubahan berlaku. Baik yang bangunan baru dan ada juga yang semakin tidak terurus, terutama tasik2 yang berlambak2 dalam UPM tu. Masjid pun dah berubah wajah. Boleh dikatakan semua bangunan di cat ala-ala coporate logo UPM gitu.
Rata-rata mereka bulatkan mata bila tanya kami dari mana. hehe. Jauhkan kami datang, tapi masa Malakof Penang tu kami berlari dengan seorang akak dari KL, kebetulan adik dia ada kat Penang. Now kami lak datang dari Penang. 2nd time masuk lari macam ni. 
Allah mudahkan urusan kami dengan bantuan pegawai bahagian komuniti UPM. Puan pegawai menghantar kami ke lokasi mengambil baju dan bip, menunjukkan tempat larian dan menghantar ke kolej sebelas dimana tempat kami sewa untuk bermalam. Gara-gara wawa la ni aku sampai gak kat UPM setelah sekian lama.

 Masa bermastautin disini tak ada la nak tangkap gambar bagaikan. Ni baru tergedik nak menyimpan memori lama. Kolej pun dah tak macam dulu. Banyak dah berubah. Yang lagi best kami siap pinjam kad matrik student sebab nak kuar makan malam. Ye la nak masuk asrama kena touch matrid kad untuk buka pintu. Dibuatnya tak ada orang balik malam. tak ke naya kena tidur kat koridor. Seharusnya balik sebelum jam 12 malam. Kalau tak nak kena menjawab dengan guard atau gate kolej dan kunci.

 Pepagi aku dera si salikin ambil kat kolej dan hantarkan ke padang depan fakulti ekologi (antara bangunan paling lama di UPM). Jauh juga nak menapak pergi situ. Ingatkan mula dari padang kawat rupanya tamat kat padang kawat. Kami bersemangat bergambar sebelum memulakan larian.

Jangan cakap la, laluan memang berbukit la. UPM memang banyak bukit bukau. Malam sebelum milo pun UPM ada buat Nite Run untuk warga UPM. Hari yang sama larian Milo ada larian juga untuk bebudak Palapes dari KOSAS, UPM.
Yang canggihnya badan kami 2 kali di scan menandakan kami ada dalam larian dan tidak menipu la kan. Dah macam scan barang. Bila lalu berbunyi la mesin tu.


Lagi 1 km yang terakhir aku dah buget tak dapat tamatkan larian seperti masa yang  ditetapkan. Disebabkan bukit aku lebih banyak berjalan. Jam di tangan tinggal 9 minit je lagi. Sebab awal larian kami bermula lambat, al maklum ramai lagi kat depan tu. Aku pun melajukan larian.
Alhamdulillah sesampai je dah ramai yang sampai, dan paling tak sangka sempat sampai dalam masa yang di kehendaki iaitu kena tamatkan larian dalam masa sejam setengah.
Ambil medal dan wawa dah tungguh kat depan tu.
Terus highfive dengan wawa dan kami berpelukan. Tak sangka ooo, berjaya tamatkan larian, dah tu tamat dalam masa ditetapkan dan dapat medal. Aku terus buat sujud syukur. Macam lautan manusia kat padang kawat tu. Pengacara Faizal Ismail (FBI) hot Fm tu mengelolakan majlis.


Rasa macam gah sangat buat meja bebanyak ni ditengah padang lapang

Paling best adalah minum milo sepuas-puasnya. bercawan-cawan rasanya tak terkira. Cuma sedih makanan  banyak habis dan mengubat kelukaan dengan tapau milo masuk botol.hehe.
Kemudian sambung jalan kaki balik kolej 11. Rasa kami dah melangkah lebih 7km hari tu.

Kali kedua berlari macam ni. Aku pun macam tak percaya apa aku buat sampai sanggup berlari di KL. Pasni kena berfikir-fikir jika perlu bermalam untuk berlari. Wawa oh wawa...pepun credit pada wawa sebab buat saya ada pengalaman indah macam ni. Wawa ni positif sangat. 

Tapi masih berfikir-fikir untuk daftar Penang Bridge open women 10 km. Wawa dah daftar. Macam mampu masuk fun run je..hehe..7km. Sebelum 31 mei kena daftar. Kalau tak harga makin naik.

Pepun ia pengalaman indah dan mengubat rindu pada UPM, track larian adalah track aku semasa berbasikal  di UPM dulu.

Ini ada larian percuma dan korang hanya daftar menggunakan bahan kitar semula, sijil dapat, baju dapat, ada cabutan bertuah, dll. Pakat-pakat la kumpul barang kitar semula dan pi daftar.

Friday, May 3, 2013

Bunga-bunga pujaan cek yan














Seronoklah mengikut cek yan bershoping pokok bunga dan pasu di semenyeh, singgah sebentar sebelum menghantar wawa (opismate) ke hotel untuk mengambil peperiksaan mara keesokan harinya.
Di budak deybab sebelah rumah kat bangi, nomey sangat. Kalau datang lagi sekali nanti mesti dah pandai berlari agaknya.

Thursday, April 25, 2013

Berkongsilah walaupun sedikit wahai saudaraku

Niat yang baik, terbukti Allah sangat membantu. Setelah seharian berseminar di Sungai Dua, konon lari dari perasaan tertekan dengan situasi ketika itu. Mengikut seminar sekadar ikut-ikut namun intipatinya memberi kesan mendalam hati kecil ku.

Sejak itu tertumbuh dengan pesat dalam lubuk hati untuk membantu tidak kira dalam apa jua yang terdaya. Sedar diri ini tidak sempurna, tidak berharta apatah lagi hidup mewah. Namun aku punya kudrat tulang empat kerat. Rupanya ramai lagi sahabat sekeliling sendiri yang perlu dibantu. InsyaAllah akan ligat saya fikirkan untuk bantu, lagi-lagi yang sedang menuntut ilmu.

Selagi kita berkongsi rezeki insyaAllah rezeki itu sentiasa ada. Memang serius mencari, google, tanya rakan-rakan. Saya mula mendaftar mana-mana badan sukarelawan di internet. Tak tahu kenapa hati ini merontan untuk berbuat sesuatu. Orang susah memang ramai, tapi kalau susah sebab malas berusaha, itu tak payah tolong.

Terus mencari dan mencari mana-mana sumber yang boleh saya salurkan kudrat saya ini. Kadang-kadang kesusahan itu akan buat kita insaf. Syukur, masuk hari ketiga, pencarian berakhir di Fb. Berkenalan                                                          
dan mengatur program. Mudahnya Allah mengatur dan melancarkan segala yang dirancang. Setelah 3 hari berbincang maka Rumah Permata Kasih menjadi pilihan. Ini semua idea kak yasmin. Tak kenal pun beliau ni dan jumpa buat pertama kali semasa di Rumah Permata Kasih.

Sudah mula yakin untuk teruskan niat menyertai lawatan ke rumah anak yatim tersebut. Pada asalnya memang malu untuk bercerita yang kita sedang mencari sumbangan dari rakan-rakan. Nanti dikatakan untuk menunjuk atau tipu meraka. Alhamdulilah niat yang baik sekali lagi Allah tolong.                                                                                            
Pelbagai sumbangan termasuk pakain terpakai. Duit
yang dapat kami kumpul kami belikan barang keperluan. Alhamdulilah dan syukur. Terima kasih pada semua yang sudi menyumbang.

Semuanya berlaku selang 3 hari. Perjalanan pun Allah mudahkan. Pada hari penetapan lokasi mana yang akan dikunjungi, berkenalan dengan seorang Dr xxxxxxx dalam sebuah mesyuarat. Perkenalan berlarutan hingga ke bilik Dr. Agak pelik juga baru berkenalan banyak perkara yang agak peribadi diceritakan. Termasuk kisah hidup beliau yang baru naik bercuti akibat penyakit yang sangat ditakuti oleh semua wanita iaitu kanser rahim.

Nikmat dan hidayah Allah itu kalau nak dapat bila-bila masa Allah berikan. Jika Allah nak tarik pun, bila-bila masa Allah kehendaki. Terlalu banyak perkara yang menyentuh hati. Terlalu banyak akhirnya menitis jua air jernih di pipi. Bukan kisah Dr tidak dapat kesekolah seperti orang lain seusianya, bukan juga sebab penyakitnya, bukan juga sebab kepayahan mengambil PHD setelah 14 tahun bersabar kerana masih ramai adik-adik yang perlu mengaji. Tetapi air mata ini tumpah sebab masih ada student USM yang bekerja menyelongkar tong sampah dan kawasan kontraktor mencari besi untuk menampung kehidupan di USM.

Tidak berkocak ke hati kalian mendengar? Saya bukan hendak meminta simpati tapi mahu terdetik sedikit kesedaran dan kesyukuran dengan nikmat yang sedang kita miliki sekarang ini. Apa lagi nak. Bersyukurlah pada Allah. Diizin Allah saya ingin berkenalan dengan student tersebut. Jangan salahkan ibubapa tidak mendidik atau bertanggungjawab, jangan salahkan universiti tidak ambil tahu, jangan salahkan pihak pentadbiran Malaysia. Student tersebut mencari wang tambahan untuk menyambung PHD. kerje basuh pinggan di kantin-kantin sedangkan ada Master. Betapa sukarnya mencari sesuap nasi.

Selamat kembali bertugas Dr. Moga Dr sihat dan ceria memulakan hari-hari yang Allah telah beri peluang ini. Ingatlah ajal maut, jodoh rezki semua di tangan Allah. Tidak salah mengejar pangkat atau nama, namun saham akhirat jua yang akan kita bawa mengadap Yang Esa.

Saya juga insan biasa dan banyak silapnya. Tegur dan bimbinglah jika saya tersesat atau lemah dalam melalui  nafas-nafas di muka bumi ini. MasyaAllah, Allah yang bijak mengatur segala apa yang terjadi pada saya kebelakangan ini. Apa yang penting adalah niat.

Teringat dialong dalam teater Sultan Muhamad Al Fateh semalam di Panggung Budaya USM:

(situasi sibuk berperang)
"kenapa kau tidak bunuh aku?"
"tadi aku hendak bunuh kau kerana Allah, tetapi setelah kau ludah muka aku, aku menjadi marah. Aku tidak mahu membunuh kau kerana kemarahan ku. Sertailah agama kami dan kau akan bebas hidup dalam kerajaan kami"(sempat lagi berdakwah).
"argh aku  tidak mahu"
"maka aku akan bunuh kau kerana Allah"

# betapa niat itu perlu diletakkan pada tempat yang paling tinggi, apatah lagi niat kerana Allah dalam melakukan sesuatu#

Dikongsikan web alamat blog Rumah Permata Kasih, Moga Allah detikkan hati anada yang membaca untuk menyumbang pada saudara islam kita yang memerlukan bantuan ini. Berkongsilah rezeki yang dimiliki, insyaAllah barakahnya ada nanti.
http://rumahpermatakasih.blogspot.com/

Thursday, April 11, 2013

Si Hijau Katak


Hajad di hati nak beli beg yang warna hijau ni tapi sayangnya belum masuk pasaran Malaysia. Tak tahu  berapa lama lagi boleh tunggu. Jadinya terpaksa pilih warna coklat kekotak.


Tak dapat beg hijau dapat beli casing hp warna hijau pun jadi la pengubat hati. Comel kan baju baru tuk hp baru juga. Tak tahu la sejak bila suka warna hijau. Sebab suka katak kot..haha..


Ini la dia si froggy. Comey kan...boleh bunyi2 dan akan selalu tersenyum buat kamu

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi