Followers

Google+ Followers

Translate

Sunday, January 13, 2013

aku ortodoks ke?

Nak story ni, mak dah buatkan sarung almari buat aku. Bukan kedekut tapi sahaja nak kitar semual kain perca mak. Aku buat design reti la. nk suh aplikasikan dalam realiti kain memang gagal la. Kena ada basi kain la. Tak semudah buat design atas kertas yer. nampak je 3D atas kertas sekali dah potong kain..haha bukan semudah potong kertas yer. Gara-gara nak buat design gak, akhirnya aku jait gak muka angrybird kat almari aku tu malam tadi..tarrraaaa..

Ingat tak aku kata nak sambung cerita pasal Lenggong dalam post sebelum ini. Aku dah habis fikir...aku tak terdaya dan tak mampu nak story. Biarlah semua rahsia dan benda misteri itu dalam lipatan kajian aku sahaja. Melibatkan akidah. Dan aku kena tazkirah panjang lebar hari ni dari makcik aku dalam kereta. Kawan aku kata mulut kena jaga kalau dalam hutan. Tapi mungkin sebab mulut boleh dijaga dari berkata-kata. Tapi mustahil detik hati atau gerak hati dapat dikawal. Kawan aku dah pesan kat aku tadi.

Aku akui, dunia aku mungkin terlalu moden untuk mempercayai ' alam lain ' diluar sana. Dan aku bukan jenis keluar masuk hutan. Aku bukan jenis mengembara. Jujur aku tak suka dan aku sedaya upaya elak akan penglibatan alam (hutan). Kalau tidak percaya ia melibatkan kuasa Allah. Jangan sampai terlalu taksub sampai berubah akidah. Jadi aku percaya dan biarlah ia berlalu dan menjadi ilmu baru. Mungkin disana aku pernah terlintas dan terfikir untuk melihat sendiri keris berdiri. Tanpa aku sedar, aku bermain dengan perasaan dan fikiran. Aku tak sedia fizikal, mental dan diri semasa kesana. Jadi aku kena betulkan niat bahawa aku pergi sana untuk bekerja. Apa yang aku post pasal lenggong dengan niat untuk membantu mempromosikan keindahan lenggong sebagai daya tarikan untuk pelancong datang. Ini salah satu keunikan yang kami jumpa.

Al-Quran sebesar ibu jari


Kain menutup jenazah (pahlawan) yang mengandungi tulisan ayat Al-Quran

Salah satu gua yang terdapat di Lenggong. Terlalu banyak gua yang ada disana. Kalau rasa nak datang panjat gua ke, nak buat kajian ke, mai la. Ada berpuluh-puluh gua kat lenggong tu. Dipercayai paras air sungai sehingga ke gua.

Ini siput yang aku jumpa di salah satu gua yang kami naik


Salah satu lata yang terdapat di Lenggong. Ini Lata Kekabu. Kalau korang pi Homestay Kampung Beng kat hutan belakang itu ada lagi 3 tahap lata. Kalau naik Banjaran Bintang kalau tak silap untuk melihat bangkai kapal terbang korang akan jumpa lagi 3 lata. Kalau yang minat pengembaraan tu suka la nak terjah lata-lata ni ;)


Ini pokok betik yang kat belakang rumah mak angkat homestay. Aku jakun yang amatlah. Ingat senang nak jumpa pokok segar pepagi. Dengan embun menitik.

okay.....
kawan aku kata aku garang
aku slow
aku cam budak-budak tengok upinipin
aku tak reti siang ayam
aku bukan kaki diet
aku kasar dan ganas tengok cite gaduh-gaduh
aku bla bla bla....

Hidup dan jiwa seperti semakin kering kontang. Ada ilmu tapi tidak amal. Ada amal tapi tidak istiqamah. Berlalu sudah azam aku 2012 yang tidak tercapai sebab sket hari lagi dh umur 28. So aku berdoa agar kami sekeluarga dapat pergi ketanah suci. Walaupun semua duk sibuk gi oversea. Aku aku pun nak gi oversea gak. Tak keysah la umur berapa. Doakan tercapai yer. Pasal nak beli rumah tu. Aku simpan jap impian tu kat kocek belakang sebab kocek kiri kanan dah penuh dengan perancagan lain. Belajar, keje, kahwen aku letak sebaris je. Mana sampai dulu aku sambar je.

Nak curi gak semangat housemate, opismate, sahabat jauh nun disana dan mana-mana yang baeklah. Apa-apa jua perkara nak buat kena sungguh-sungguh, kena fokus, kena ada matlamat, rajin. Meh aku nak serap kerajinan korang...sroootttss....srooottttsss...

Azam baru dan yang diperbaharui ( new n renew )
- nak hafal juz amma (baru)
- nak solat awal waktu sebab aku selalu solat last 2 waktu
- tak mo marah-marah
- nak beli speedlite sebelum 31122013
- nak kerje lebih rajin
- nak tingkatkan penguasaan BI
- nak belajar memasak
- nak pergi kelas tajwid,baiki bacaan quran dan gi kursus haji
- nak belikan ayah mak tab samsung (adik jom share)
- nak ngaji tiap hari bersama terjemahannya
- nak ajak kawan solat jemaah tapi malu dan segan
- nak rajin bersukan agar nafas lebih panjang untuk mengaji
- nak kurangkan beli mainan..haha..boleh ke?
- terus menabung dan jangan boros
- walaupun tak kaya tapi rajin2 sedekah

Terima kasih kat semua yang membimbing aku kearah kebaikan dunia dan akhirat. Ajak aku pi dengar-dengar ceramah. Ajak aku pi masjid. Aku tetap ortodoks tapi sedikit pun aku tidak menolak benda moden cume mungkin masih menjaga dan mengingati didikan makayah. Aku anggap semua orang baek walaupun owg tu pernah buat jahat kat aku. Manusia boleh berubah dan jangan sesekali kita tinggalkan mereka.

Terima kasih berkawan dengan aku walaupun aku ortodoks. Itu tak boleh, ini tak boleh.

2 comments:

dhiyalova said...

Rajin benor kakak hapdap sekarang.hee

Sori kalau saya ada terlisted dalam list 'kawan' kakak tu.

Kakak,pegang satu ni je,nobody's perfect.
Setiap org ada pendirian masing2.Tak boleh nak samakn dgn orang lain.Kita bljar dr kekurangan dan kelebihan org lain. Takda istilah ortodoks atau x. Xda hak sapa2 nak judge sapa2.Hanya DIA bole judge kita semua.

Ape yg penting,hidup mesti ceria. =)
Sharing is caring. I tell u my story and u tell me urs.We share what we dont know. Thats how we live in this big world.

LBNT,love u kakak.thanks for everything.Byk blaja bnda baru bile knal kakak.(sori sbb pggil kakak,tringin nk ada kakak kot =) )

yayashimano said...

wah panjangnya nulis..akak pun akak la..owg mmg sgt rajin menulis dr dlu cume kekangan masa dan kerja

ye akn ingt xd yg sempurna..im happy go bini person la;)

ee..tak malu nk syg akk..haha..adoi cm rs gugurl sgt loo.. ok2.. hargai..syg ko gak ;)(mmg suka dipanggil akk sbb baru rs diri ni beso..haha)

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi