Followers

Translate

Monday, December 21, 2009

SeleSai SuDaH KUrSus PrAPerkahwinan

Assalamulaikum
Sempena 2 dan 3 hijrah 1431m, bertempat di dewan Masjid Abu Bakar Johor.aku telah mengikuti kursus praperkahwinan. Bertemankan adik,jiran dan kawannya. Setelah 2 hari berkursus bnyk ilmu yg dapat dpelajari. Niat untuk menuntut ilmu. Bnyk perkara lg yg aku harus pelajari.Terasa kerdil diri ini,andai kata aku btl2 mengalami seperti apa yg diajar,masyallah bnyk lg yg aku tak tahu..kerdil sgguh diri ini.Tapi apa yg aku ingin smpaikan disini adalah rata-rata atau masih ramai lg yg hanya datang sekadar untuk mendapatkan sijil. Mereka ada yg tido,yg lelaki memakai rantai leher sehingga dtegur penceramah dan yg plg sedih mrk tidak melihat lagsung modul yg dberikan. Tidaklah aku terlampau pandai,tapi apa salahnye membuat catatan dan dlm ms yg senggang modul itu dibelek. tidaklah aku ingin membuat kesimpulan ku sendiri tapi terlintas difikiran ku bagaiman mereka yg bakal2 mendirikan rumahtgga ini? bila difikir menjadi takut. Terbimbingkah nnt. Bagaimana mndidik ank2 jika bakal2 ayh n ibu ini seperti masih terumbang ambing...takut aku memikirknnya. moga semua yg hadir mendapat keredhaan n keberkatan untuk menempuh kehidupan baru masa akan dtg.
dan dlm ms yg sama dimasjid diadakan maslij nikah beramai2 seramai 33 pasangn diijabkabul. Secara life aku dpt mndengar.d yg sampai 5 kali akad.gementar mungkin..suasa sedih pun d.mereka terdiri dr saudara baru mualaf dan owg biasa. mcm2 ragam.pepun itulh pglmn yg xkn lupe dlm sej hidup ku.
sampai bertemu lagi.wasalam

No comments:

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi