Followers

Translate

Sunday, January 15, 2012

kehidupan ni macam rubiks

Wahai sekalian rakyat jelata...Ada satu pengumuman yang aku nak buat pada korang sume...nak tau tak apa dia..ha..aku dah giler...giler main rubiks....fall in love with rubiks....

Dulu aku giler kumpul kereta mainan sampai penuh almari 3 tingkat aku tu..now aku rasa dah masuk zone giler cari rubiks lak dengan mainan picit2 kuar bunyi macam froogy aku yg cute tu...syok looo...tapi pening-pening gak la...sama macam pening main sudoku...macam tersedak-sedak lak bunyinya..hehe...

Aku bebenonya tengah cari yang bentuk bola walaupun yang bentuk cube pun aku tak settlekn lagi..hehe..Saje malas nak siapkan cepat-cepat...Tapi aku tak tahulah ada ke bentuk rubik sfera kat malaysia ni..kalau segiempat tu memang berlambak la. Aku dah jatuh cinta kat rubiks...haha...dulu mungkin rubiks tu aku pandang je tapi sebab aku main hari-hari....dah tersemai lak sebab hari-hari pasti nak sentuh rubiks...cinta sejati, bukan dari mata turun ke hati ,tetapi dari hati turun ke mata....haha..bahagia main rubiks...tenang+mencabar+berfikir+siap=bahagia....

Semalam gi angsana, aku jumpa 4 bentuk yang sangat menarik. Warna pun cun...Bentuk rubiks tu memang style la owang kata. Ada petak tu tak sama saiz warna silver...kechiiiikkk je..rege dia rm13....Ada yang satu tu smart gak la beso juga bentuk jangan cakap la...pelik terlampau...rege pun mahal gak rm 49.95....Bukan tak ada duit nak beli tapi sebenarnya aku tengah cari yang sfera...dimanadimana....nak nyayi lak...hehe

Aku ni nak merayap sowang-sowang tempat tak biasa memang jangan harap la....Angsana tu pun sebab aku pernah kerja sana dulu. Tak ada la kekok dan selamat je kot...Tapikan dalam hati ni kan nak je gu jusco tebrau, sebab kat sana ada toysrus. Toycity tak ada jual...Tapikan rubiks segitiga yang aku beli tu pun aku beli kat bazar karat je kot...haha...rm 12...

Main rubiks ni macam kehidupan gak....kita putar-putar ada untung akan bertemulah warna yang kita cari. Kehidupan pun macam tu gak...kena usaha...kena doa...rubiks tu tak akan putar sendiri cari warna yang sepadan...kalau kita tak tahu jalan mana yang harus kita pilih, janganlah mudah putus asa sebaliknya teruskan pencarian. Mana tahu dalam mencari tu akan berjumpa juga walaupun jalan itu sukar dan lambat.

Kehidupan ni penuh warnawarni...macam rubiks...seronok tengok warna campur-campur ni...life ni pun ada yang mudah dan sukarnya..ada yang indah dan kecamuknya....namun janganlah terlalu mencari kesempurnaan tetapi nikmatilah seluruh keselesaan yang kita miliki...Apa yang hati rasa itu yang terbaik... Kita genggamlah kuat-kuat...Jangan bagi terlepas...Takut-takut nanti jika kite lepas dan mencari yang lebih baik, kita tidak ketemu lagi dan sudah terbuang pada mula-mulanya kita rasa terbaik...

Mula-mula main rubiks ni senang...cuma kena berfikir lebih sikit...tapi jika syok nak main sampai siap....dah sampai tahap level last tu marathon dah makin laju...sampai sakit jari-jari...kehidupan ni kalau tak ada cabaran, tak rasa susah senang..pasti kite leka dengan kemewahan...jika jalan yang kita ikut itu betul, pasti satu persatu nikmat kita akan perolehi macam satu persatu warna dan kedudukan rubiks yang betul....seronok bukan jika lihat rubiks sudah siap seperti seronok melihat kejayaan dalam hidup ni telah dicapai walaupun pada mulanya susah dan bersakit-sakit..pasti jadi kenangan...Bahagia lebih indah dari gembira...Bahagia ni tak dapat digambarkan dengan perkataan..kadang-kadang melihat seseorang yang kita suka pun boleh rasa bahagia...meluangkan waktu bersama pun boleh rasa bahagia..dengar mak ayah membebel pun kita boleh rasa bahagia sebab kita tahu mereka sehat..tiadalah sunyi je hidup ini. Gembira ni adalah refleks pada senyuman sahaja bagi aku...kadang-kadang kita boleh senyum tapi hati bahagia ke tidak boleh nampak ker???

Main rubiks kena banyak sabar...cari satu persatu..mana yang padan..macam jadilah kawan bukan carilah kawan....walaupun ada strategi tapi kadang-kadang tergelincir gak...sabar-sabar pun jangan lah tahap tu je...bak pepatah arab '' air yang lama bertakung akan rosak''...so kena gerak gak...capai apa yang ingin diimpikan.

Jika tapak asas rubiks ni dah kukuh..kite teruskan usaha bangunkan warna yang lain....agama dalam hidup kita pun macam tu...asas kita seperti rukun iman,rukun islam jika kukuh..insyaAllah payahlah untuk digoyahkan...kehidupan sekarang banyak pada luaran sahaja. bak kata adik aku...''keluarga kita ni nampak je biasa-biasa tapi alhamdulilah kukuh, sebab majoriti owang sekarang hanya amalkan puasa je...yang lain-lain entah kemana....kita dah sampai level bayar zakat, nak masuk zone haji jika mampukan along...''..mula-mula aku tak faham tapi now aku faham..yele sebab aku anggap semua owang baik la...tapi jangan racun aku benci owang sebab aku mudah terpengaruh....hahaha...

Cinta ibarat kentut...makin ditahan makin gelisah.. Jika dilepaskan arghhh..leganya....haha...ni bos aku kata,lebih kuranglah...pepatah mereng dia dah kuar...aku pinjam letak kat sini..harap dia tak baca..haha..klu dia baca..opsss..pinjam ye bos...mula-mula main rubiks ni aku saje je sebab aku bosan kat tempat keje tu...nak baca buku nampak sangat sebab masa tu nak ada pelawat...lama-lama aku jadi geram tak tahan dah...''bilalah nak siap?boleh buat ker?...owang lain duk sibuk tanya...stress aku kot dengar..mula-mula memang la berlagak tak nak tengok utube....last-last aku serender g buka utube....haha..now dh pai last level.lum lega lagi..hehe...memang tak nak siapkan...sebab kalau siap aku dah tak ada mainan lain..sayang nak rosakkan kalau dah siap nanti...hehehe....so tunggu rubiks baru la gayanya...hehehe...

So masih mencari rubiks idaman hati...ciri-ciri dah ada cuma belum jumpa...tapi kalau tak jumpa bentuk lain pun boleh sebab memang dah Fall In Love with Rubiks...hehehe....



No comments:

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi