Followers

Translate

Friday, January 18, 2013

terus terpendam dalam sedih dan gembira

Antara sedih dan gembira

Daripada Abdullah Bin ‘Umru Bin Al ‘As r.a. Nabi Muhammad S.A.W. bersabda 
“Satu masa nanti akan dikatakan kepada orang yang membaca Al Quran: 
Bacalah, perbaikkilah dan perelokkanlah bacaan Al Quran sepertimana 
engkau memperelokkan urusan di dunia, sesungguhnya tempat engkau 
akan ditentukan di akhir ayat yang engkau bacakan”.
( Hadith Riwayat Abu Daud dan Tarmizi dan beliau berkata : Hadis ini hasan sahih )

Apabila kelas termula. Maka berjumpalah dengan sahabat-sahabat baru yang sama-sama ingin menimba ilmu. Bukan tidak pandai langsung tapi sudah lupa untuk diaplikasikan dalam bacaan. Bermula hanya dengan separuh semesta. Tidak dapatlah sijil. Terus minat ditanam untuk mengikuti semesta seterusnya. Bukan niat untuk mendapatkan sijil tetapi ingin menuntut dan menambah ilmu. Keputusan peperiksaan akhir juga agak memberangsangkan. Dan layak memasuki  kelas lebih tinggi. Sahabat-sahabat yang kategori makcik2 tu kelas sem lepas kalau terserempak semua duk tanya kenapa tak nampak dalam kelas tinggi? Kenapa tak datang masa penyampaian sijil? markah ok kan hari tu?huhu.sengeh je la. sebab saya masuk dah semesta 2. Walaupun saya bukan nak sijil tapi saya memang sangat niat nak belajar semula tajwid tu. Sebab tu sem lepas saya sangat bersungguh-sungguh ;) Last belajar masa Darjah Khas Agama Johor. Sama tahun dengan PMR. Bayangkan bape punya lama.

Sem ni aku pilih ustaz garang sket. Ustaz sem lepas baek sangat. Kalau garang ni cepat sikit pandai kot. Baru rasa takut nak pergi kelas. Sebab dia akan soal macam-macam dalam kelas. So rajinlah buat ulangkaji kat rumah. Bukan ustaz baek tak bagus tapi bagi aku perlu ada ketegasan untuk belajar ilmu2 agamani. Melekat oo apa dia ajar pasal huruf RA semalam dalam otak aku. Disebabkan tak berapa sehat so aku kena ulang sebut KHO dan QO banyak kali ye semalam.

Lepas kelas sahabat-sahabat sambar bawa pi masjed negeri penang. Cantek oo. Ramai orang. 1st time sampai. Tq la kat sahabat-sahabat yang sudi mengajak. Jatuh cinta sungguh kat suara muazin. Terus menusuk dalam hati setiap patah ayat yang dibaca dalam solat. Terutama Al-Fathihah. Alhamdulilah dalam proses menghafal dan memahami tafsir Al-Fathihah.  Apa yang ustaz ajar cara sebutan dan keluar makhraj huruf memang syoklah. Rasa macam aku lak cek cara bacaan muazin/imam tu. Tapi sebenarnya aku merasa sangat kagum dan tersentuh sebab cara sebutan sangat tepat. Sedangkan aku ni baru nak belajar. Bahagianya jika aku lebih memahami maksud ayat quran yang dibaca. Sayu je hati. Macam nak cry sebab Fatihah je yang aku faham. Bacaan lunak,makhraj betul. Subhanallah. Tak tergambar dek kata-kata.


Daripada Ibnu Mas’ud r.a. ia berkata :
“Barangsiapa yang membaca satu huruf daripada Al Quran maka baginya 
satu kebaikan, satu kebaikan menyamai dengan sepuluh pahala, aku tidak 
bermaksud : Alif , Lam , Mim ialah satu huruf, tetapi Alif satu huruf, Lam 
satu huruf dan Mim satu huruf”.

(Hadith Riwayat Ad Darimi Tarmizi, beliau berkata hadis ini hasan sahih )

Sambung pulak kelas Talaqi pagi. Ramainya student. Sem lepas sikit je. Mungkin ramai dah makin membuka ruang dada memperelok bacaan. Semua makcik-makcik ok. Ada pulak pesara sorang tu. Suruh panggil Kak Pah. Sekali dia kenal la Dr Mas aku. huhu. Nasib Kak Pah tu friendly. Dia selalu masuk kelas. So bolehlah aku geng dengan Kak Pah sem ni.
Ustaz kelas ni lagi best. Tegas dan sangat merendah diri. Selalu berdoa dan anak murid akan aminkan butir bicara beliau. Disebabkan ada meeting jadi aku minta izin mengaji awal nak keluar kelas. Dengan penuh kepayahan aku mengaji sebab tiada suara dan kurang nafas. Bacaan aku lebih panjang dari student lain. Takut juga. ok awak masuk kelas 2. Bacaan lancar. Tapi saya budak baru. Tak mengapa. Dalam hati berbunga-bunga. Sebenarnya sangat takut jika dalam keadaan aku yang tidak sihat membuatkan bacaan aku tidak lancar seperti kelas tajwid semalam. '"balik umah praktis lagi sebut yer". Sebaliknya diterima masuk dalam kelas talaqi tu. Alhamdulilah.Syukur.

tahu tak kenapa perasaan ini bercampur gembira dan sedih
1. Sebab ustaz kata dalam kelas tajwid, baca kuat-kuat.lontarkan suara, jangan simpan-simpan Allah dah bagi suara tu bersyukur sebab anda gunakan kejalan yang baek. Ada orang kat luar sana suara enak tapi lontarkan pada perkara tidak baek. Dalam hati berkata, sedihnya aku tiada suara sekarang. Sekadar mampu baca dalam hati dan maiming mulut sahaja. Bukankah cara terbaek adalah kita mendengar suara sendiri membaca. Ya Allah sembuhkanlah penyakit ku.

2. Betapa bahagia mengerti cara sebutan dan lenggokan bacaan dengan sebutan makhraj yang betul. Harapnya bukan awal kelas sahaj atetapi aku dapat aplikasikan sepanjang hidup aku.

3. Betapa sedih dan mengerti perasaan orang bisu. Ni aku baru jadi separa bisu sebab masih bersuara walaupun dalam keadaan terbatas dan terhad. Jadi malas nak melawan. Tertekan sebab payah buat penerangan dalam discussion. Selalu kuburkan je idea sebab tak mampu bercakap banyak.

Antibiotik paling kuat kononnya Dr bagi. Tapi ada 2 hari je lagi nak habis ubat tu. Ada kurang tapi tak baek betul. wah cepatlah baek mggu depan.

No comments:

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi