Followers

Translate

Monday, February 18, 2013

tentang 3 perkara sebagai bekalan akhirat


Bertemu dengan makcik yang berkerja sangat keras. keras sangat. Tanpa disedari telah berlalu usia remajanya kerana sibuk bekerja. Walaupun tidak berkahwin namun tetap bekerja dengan keras. Saya pun bertanya pada makcik. Kenapa bekerja dengan sangat keras, untuk siapa harta yang banyak ini untuk diwariskan nanti. Makcik menjawab " kalau boleh makcik nak cari harta banyak-banyak supaya makcik boleh bayar zakat harta,zakat itu nanti akan di berikan pada orang yang berhak, ini semua milik Allah. Makcik pula tidak berkahwen apatah lagi memiliki anak''. saya tercengang tanda kurang faham. Makcik menyambung perbualan, " Kalau boleh makcik hendak jadi peniaga, dengan cara itu sahaja makcik boleh jadi sangat kaya, maka makcik boleh keluar zakat dengan banyak". Makcik bercerita mengenai zakat dengan sangat berkobar-kobar.

Sebelum berlalu pergi, makcik berbisik." Makcik tak punya apa-apa untuk di tinggal seperti orang lain yang ada 3 perkara. Makcik telah kekurangan satu bantuan, jadinya dengan harapan 2 yang tinggal ini dapat membantu makcik nanti ye nak ". Aku bertanya, "apakah yang 3 itu makcik?"

" ilmu yang bermanfaat, sedekah jariah dan doa anak yang soleh." Makcik berlalu pergi. 

1) makcik ajar saya kepentingan menjadi kaya untuk saya infakkan harta kearah kebaikan
2) makcik mengajar saya bahawa dengan berniaga adalah cabang rezki yang islam galakkan (9/10)
3) makcik bersedekah dengan belanja saya makan
4) walaupun saya bukan anak makcik, tapi sebagai saudara islam saya mendoakan kesejahteraan makcik dunia akhirat

p/s: Cerita ini adalah benar tetapi telah saya olah sedikit untuk menyampaikan 3 perkara yang menjadi bekalan kita di akhirat sana apabila kita telah menutup mata untuk selamanya. Sekadadar perkongsian ikhlas. Memandangkan saya juga belum berkahwen maka saya meniru azam dan cita-cita makcik, sebab saya sendiri tidak tahu bila ajal saya akan diambil,minggu depan, esok atau sekejap lagi. 

No comments:

Saya...

My photo
suke sangat dengan meow.tidak kira saiz,bulu,warna.papeje pasal meow memang best.sebab meow buat kite rasa tenang n happy.nakal meow.tido meow.member gaduh pun meow.meow memang best.hehehe.tak percaya try la tgk gelagat meow2 tu. suka tangkap gambar tapi tak suka edit gambar. tengah berusaha gak simpan duit untuk menunaikan umrah bersama keluarga.insyaAllah.misi terdekat. tengah ushar nak beli rumah pula.huhu.doakan ye. suka berkawan,sebab bila saya kembali padaNya 1 hari nanti mereke boleh datang ziarah,doakan saya,siapkan saya,solatkan saya,mandikan saya. impikan pekerjaan yang dapat menampung saya n famili untuk terus beribadah, ada anak2 yang soleh & solehah,serta kesihatan & iman yang kuat untuk terus mencintai ISLAM. rajin-rajinlah bersedekah walaupun kita tidak kaya terutama bantu keluarga sendiri dan jangan lupa hadiahkan sesuatu untuk diri sendiri sebagai motivasi